Hulp nodig?
Ik sta voor u klaar!

Waarom een goede huisstijl zo belangrijk is!

Huisstijl & branding

Er zijn meerdere redenen dat branding belangrijk is, in deze blog zal ik deze zo goed mogelijk aan jou uitleggen zodat jij weet waarom merkidentiteit jouw nieuwe prioriteit moet worden! Waarom een goede huisstijl zo belangrijk is? Branding is de totale identiteit van jouw bedrijf! Het spreekt jouw doelgroep aan en wekt interesse, vertrouwen en herkenbaarheid op. Door de huisstijl consistent door te voeren op reclamemateriaal, op de website en op social media zal de doelgroep je snel herkennen.

3 belangrijkste onderdelen van een goede branding

  • Kernwaarde – Waar staat jouw bedrijf voor en wat is het wat je doet.
  • Pay off – slagzin of slogan. Zo kort mogelijk jouw bedrijf omschrijven op een pakkende manier.
  • Merkidentiteit – De indruk die je achter laat bij de consument

Een goede merkidentiteit of huisstijl onderscheid jouw bedrijf van de concurrent.

Het lijkt bijna onmogelijk om je tegenwoordig te onderscheiden van je concurrent. Er zijn altijd wel andere bedrijven die hetzelfde product of dienst aanbieden bij de consument. Daarom is het juist belangrijk om je te onderscheiden door de vormgeving van je bedrijf. Je uitstraling kan de consument overtuigen om jouw dienst of product bij jou te halen in plaats van bij je conculega. Dat komt omdat de lettertypes of fonts overtuigender zijn, het kleurgebruik meer bij het product of dienst passen of omdat de compositie frisser is en er nagedacht is over het gebruik van de ruimte.

Kleurgebruik

Kleurgebruik is enorm belangrijk voor branding. Elke kleur roept namelijk een gevoel op bij mensen. Zo is rood bijvoorbeeld de kleur van gevaar of een alarmkleur. Daarom gebruiken we de kleur rood ook bij stoplichten. Het geeft aan dat we iets niet moeten doen, of moeten oversteken in dit geval. Hetzelfde geldt voor stopborden. Rood is een warme kleur.

Blauw is bijvoorbeeld de kleur van stabiliteit en diepte. Het staat voor vertrouwen, zelfverzekerdheid en loyaliteit. Ook is blauw een “koude kleur”. Het past goed bij de kleur oranje omdat ze elkaar versterken (complementair contrast)

Groen is een secundaire kleur, het is een combinatie van de kleuren blauw en geel. Wanneer je de kleur groen en rood naast elkaar legt, versterkt het elkaar. Kom je wel eens bij de slager? Dan heb je vast wel eens in de vitrine groene blaadjes sla zien liggen. Zo komt de rode kleur er feller uit te zien en wekt het idee op dat het vlees verser is! Ook hier wordt veel over nagedacht. De kleur groen is de kleur van leven, vernieuwing en duurzaamheid. Wat tegenwoordig steeds meer een rol zal spelen. Dus als jouw bedrijf wilt verduurzamen, denk er dan vooral aan om de kleur groen te gebruiken!

Typografie

Ook het lettertype is belangrijk voor het onderscheid met de concurrent. We kunnen fonts onderscheiden in 8 classificaties & in 16 eigenschappen. In deze sectie zal ik het vooral hebben over de verschillen in de typografie.

Sans-serif: schreefloos. Dit zijn lettertypes zonder de dakjes en lijntjes.

Schreefloos lettertype

Serif: met schreef. Het lettertype met dunne lijntjes en dakjes.

Slab-serif: met schreef. Slab-serif lijkt enorm veel op Serif, er is echter wel een verschil. Slab-serif heeft namelijk meer hoekige lijnen en daken in het lettertype dan een serif font. Wanneer je ze naast elkaar plaatst zie je duidelijker het verschil.

Slab font lettertype

Script. Te herkennen aan de vloeiende lijnen. Bijna alsof het met de hand geschreven is.

Script font lettertype

Blackletter: Gotische fonts. We verbinden dit lettertype vaak met oudheid.

Blackletter of gotisch font

Monospace: vaste tekenbreedte. Er is altijd dezelfde tussenruimte en breedte van de letters. Dit kan zorgen voor uniformiteit. Onze ogen scannen het liefst optisch gespatieerde letters, dit zorgt namelijk dat het er op het oog uitgelijnd uitziet, ook al is het dit niet.

Monospace

Handgeschreven. Een lettertype waarbij het er precies uitziet alsof het met de hand geschreven is.

Handschrift

Decoratief. Een lettertype die er voornamelijk is om wat speling toe te voegen.

Decoratief lettertype

Je kunt ook veel goede lettertypes en fonts vinden op fonts.google.com . Op deze website staan allemaal fonts met de juiste tussenruimte en er is enorm veel keuze! Het is een gebruiksvriendelijke website waarbij je een slogan of slagzin kunt invoeren en kunt kijken hoe het lettertype jouw slogan versterkt! Combineer dit met de juiste kleuren via Color Pallete en kies de juiste kleuren.

Heb je nou vragen over hoe je kunt beginnen met jouw branding of huisstijl? Neem dan vooral contact met mij op en dan kunnen we de stappen samen doorlopen! Heb je nou wat opgestoken of ken je iemand die deze blog moet lezen, deel dit bericht dan via de onderstaande knoppen!

Facebook
Email
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Ook leuk om te lezen!