Er zijn genoeg redenen om een onderscheidend logo te hebben, een veel voorkomende reden is dat je je wilt onderscheiden van uw concurrent. U wilt natuurlijk veel meer opvallen zodat de klant gebruikt maakt van uw diensten.
Dit is natuurlijk een hele korte samenvatting van waarom een logo nou zo belangrijk is. Heb ik u nou nieuwsgierig gemaakt naar vormen van een logo? Lees dan vooral verder.
Een logo kan in veel verschillende vormen voorkomen, zoals een beeldmerk, een typografisch logo, monogram of bijvoorbeeld een combinatielogo (dit is een combinatie van de eerst genoemde vormen van logo’s).
De bedoeling van een logo is om herkenning te vormen bij uw bezoekers (die om te zetten zijn naar klanten). Ook is een logo vaak de eerste introductie aan de klant, als het goed is ontworpen kan het belangstelling kweken bij de doelgroep.
Reden 1
De eerste indruk
Zoals ik net al zei is het logo vaak het eerste wat de klant ziet, en we weten allemaal dat een goede eerste indruk belangrijk is. Zou u immers in een korte broek naar een sollicitatiegesprek gaan? Dat dacht ik al, Als een logo geen belangstelling trekt naar de doelgroep werkt het niet en zult u een deel van de bezoekers missen.
Reden 2
Je logo zorgt voor verhoogde sales
Dit klinkt misschien heel gek, maar uit onderzoek is gebleken dat je logo daadwerkelijk ook helpt voor je sales. Of je nou een klanten wilt trekken naar je website of echt daadwerkelijk een fysiek product wilt verkopen, je logo trekt je doelgroep aan. Daarom is het McDonalds logo zo goed. Het is tijdloos en de gele kleur en kenbaarheid zorgt ervoor dat je trek krijgt. Als je langs de snelweg rijdt en je ziet die gouden bogen, daar krijgt ieder toch honger van?
Reden 3
Vertrouwen tussen jou en de klant
Een goed logo verteld in een oogopslag wat jou bedrijf inhoud en of je een bedrijf hebt die serieus genomen wilt worden. Een strak logo die niet te veel toeters en bellen heeft zal ook eerder vertrouwd worden dan een bedrijf die het tegenovergestelde heeft. Echter kan dit ook een logo meer laten opvallen, dit hoeft dus niet per sé een slecht logo te zijn.
Reden 4
Het overbrengen van een boodschap
Misschien wil je wel met een logo een boodschap overbrengen, kijk naar de Black Lives Matter beweging. Zij gebruiken de welbekende vuist als symbool. Dit symbool is echter niet nieuw, maar we associeren het met waar het voor staat en verbinden dit met de Black Lives Matter beweging.
Reden 5
Tijdloosheid
Een goed zou tijdloos kunnen zijn, wat hiermee bedoeld wordt is dat het logo jaren mee kan gaan. Een goed voorbeeld hiervan is Nike, zij hebben al jaren hetzelfde beeldmerk.